خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/04/11 - 15:06
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : بین الملل
رحیمی‌جهان آبادی:

کاخ سفید درصدد ایجاد آشوب سیاسی و جنگ داخلی در افغانستان است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکایی ها می خواهند با ایجاد آشوب سیاسی در افغانستان، بازگشت خودشان را مشروعیت ببخشد و پایگاه های دائمی در این کشور ایجاد کند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص هشدار ایران درباره طرح آمریکا برای تشدید جنگ قومی و مذهبی در افغانستان، گفت: واشنگتن در مواجه با افغانستان دارای دو راهبرد اصلی است؛ ابتدا می خواهند طالبان را درگیر جنگ داخلی کنند.



نماینده مردم تربت‌جام و تایباد و باخرز و صالح آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع طیف های حقانی، قندهاری و غیره در میان طالبان هستند و آمریکایی ها می خواهند این گروه ها را در مقابل یکدیگر قرار دهند



وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها می خواهند با ایجاد آشوب سیاسی در افغانستان، بازگشت خودشان را مشروعیت ببخشد و از ظرفیت سازمان ملل و کشورهای غربی استفاده کنند تا تمام هزینه ها را خودشان نپردازند، ادامه داد: در واقع ایالات متحده می خواهد پایگاه های دائمی در این کشور داشته باشد.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه آمریکایی ها می خواهند حلقه نفوذ ایران در افغانستان و پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و مذهبی را تحت تاثیر قرار دهند، افزود: در واقع آنها می خواهند با تحریک کردن پشتون ها علیه تاجیک ها و هزاره ها، حذف زبان فارسی، افزایش فشار بر شیعیان و غیره ایران را به ورطه چالش و درگیری با طالبان بکشانند تا جبهه ای در منطقه شرق ایران باز کنند و بخشی از توان کشورمان در مسئله سوریه و منطقه را درگیر کنند.



رحیمی جهان آبادی گفت: همچنین آمریکایی ها درصدد تقویت داعش هستند تا از این طریق برای کشورهای آسیای میانه، روس ها و به نوعی برای چینی ها دروازه جهنم باز کنند تا جنگ های داخلی شکل بگیرد.



وی ادامه داد: همچنین آنها می خواهند در مرزهای شرقی کشورمان نیز زمینه تجزیه طلبی و تحرکات قومی و قبیله ای را دامن زدن بزنند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا تمامیت ارضی افغانستان و پیوند گروه ها، مذاهب و قومیت ها حفظ شود تا دسیسه های ایالات متحده محقق نشود./



پایان پیام

  • کد خبر : 345057
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار